Får vi fortsatt tak i 98 oktan bensin?

Får vi fortsatt tak i 98 oktan bensin? illustration

I en tid der drivstoffalternativer er i stadig forandring, har spørsmålet om 98 oktan bensin blitt mer aktuelt enn noen gang. Overgangen til E10-bensin, som inneholder inntil 10 volumprosent bioetanol, har skapt bekymringer blant bileiere, spesielt de som kjører eldre biler. Mange frykter at tilgang til 98 oktan bensin vil bli enda mer begrenset, og at det vil gå på bekostning av motorene til deres kjære veteranbiler og sportsbiler. La oss se nærmere på situasjonen og hva som faktisk foregår med 98 oktan bensin i Norge i dag.

Utviklingen av drivstofftyper

Drivstoffmarkedet i Norge har opplevd betydelige endringer de siste årene. Bensin 95 E10 har blitt bransjestandard, og dette har gjort det vanskelig for 98 oktan bensin å opprettholde sin tilstedeværelse på drivstoffstasjonene. I 2010 var det over 1700 stasjoner som solgte 98 oktan, men i dag er tallet redusert til rundt 400. Dette er en dramatisk nedgang, og det få egentlig klart seg uten det høyere oktantalet? Her er hva du bør vite.

Akkurat hvor stort behovet for 98 oktan bensin er i Norge, er fortsatt uklart. Estimater antyder at det kan være rundt 170.000 biler som ikke kan bruke E10-bensin uten risiko for motorproblemer. Det er her det kommer inn i bildet at enkelte aktører som Amcar Norge har drevet lobbyvirksomhet for å sikre tilgang til 98 oktan. Både båter, motorsykler og eldre biler er avhengige av dette drivstoffet, og mange krever at det skal finnes et nivå av kontroll for å sikre at det fortsatt er tilgjengelig.

Hva sier de store kjedene?

Det er tre hovedspillere på drivstoffmarkedet i Norge som fortsatt tilbyr 98 oktan: ST1 (Shell), Uno-X/YX og Esso. Ifølge disse selskapene har salget av 98 oktan faktisk økt i 2023, noe som gir et lite håp for bekymrede bilister. Lars Sigurd Østbye fra Certas Energy Retail bemerker at Esso Supreme+ 98 har fått en betydelig økning i salget. Dette kan være et positivt tegn, men vi må stille spørsmålet: Vil tilbudet av 98 oktan endre seg i takt med markedets behov?

ST1 sine representanter er også positive og bekrefter at de ikke har planer om å fjerne 98 oktan fra sortimentet. Lillian Aasheim, kommunikasjonssjef i ST1, forklarer at for dem er det å tilby 98 oktan en naturlig del av deres benzinprodukter. På den annen side, Jens Haugland fra Uno-X Mobility er mindre bastant. Han antyder at tilbudet av E5 mest sannsynlig vil bli faset ut i fremtiden, som kan gi flere spørsmål om den langsiktige tilgjengeligheten av 98 oktan.

Krav og reguleringer

Én ting er sikkert: det nåværende omsetningskravet for biodrivstoff i Norge er en faktor som påvirker tilgjengeligheten av 98 oktan bensin. Det kreves at minst 17 prosent av alt drivstoff som leveres til veitrafikken må være biodrivstoff. Dette kan sammenfalle med en redusert anmodning fra bransjen om å tilby fossilt drivstoff, og dermed være et press på 98 oktan bensin.

Hilberg Ove Johansen, daglig leder av Amcar Norge, har påpekt behovet for hva han omtaler som sikringskvalitet for 98 oktan bensin. Dette innebærer at det må gjøres tiltak for at dette produktet forblir tilgjengelig, og han har bedt om reguleringer som krever at drivstoffleverandørene må tilby 98 oktan for å sikre kvaliteten. Alle er enige om at det er viktig å være oppmerksom på hvor mye 98 oktan som faktisk er tilgjengelig ved drivstoffstasjonene.

Veien videre for 98 oktan bensin

Fremtiden for 98 oktan bensin vil trolig være avhengig av markedsbehovet og etterspørselen. Hvis salget fortsetter å stige, kan det bidra til å opprettholde et bredere nettverk av stasjoner som tilbyr det. På den annen side, har enkelte stasjoner som Circle K allerede avviklet 98 oktan, noe som kan være en indikasjon på utviklingen av tilbudet i fremtiden.

Drivstofftype Innkalling av biodrivstoff
Bensin 95 E10 Inntil 10 volumprosent bioetanol
Bensin 98 E5 Ingen innblanding av bioetanol
Diesel B7 Inntil 7 volumprosent biodiesel

Når det kommer til 98 oktan bensin, er situasjonen fortsatt ustabil og avhenger sterkt av både forbrukermarkedets ønsker og politiske beslutninger. Det er viktig å følge med på utviklingene, da beslutningene med tiden kan påvirke tilgjengeligheten av 98 oktan bensin for alle bilentusiaster der ute.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*