Artikkel

Bilabonnement - lønner det seg økonomisk?

Bilholdet vårt er i endring, og stadig flere velger å ikke eie bilen de kjører. Bilabonnement er et av de nye alternativene. Det er fleksibelt, og alle kostnader er inkludert i den faste månedsprisen. Men hvor økonomisk er en slik løsning?

Bilabonnement - lønner det seg økonomisk?

Bilabonnement - hva er det?

Først og fremst - bilabonnement er en fleksibel måte å disponere bil på. Du får din egen bil, som bare du disponerer. Det er kort bindingstid, noe som åpner for muligheter - perfekt hvis du trenger bil for en periode, eller ønsker deg en bil om vinteren, og en bil om sommeren. For eksempel. Alle kostnader unntatt drivstoff og bom er inkludert i månedsprisen. Dette gjelder da alt fra service til dekkskift - en fordel for deg som ønsker økonomisk forutsigbarhet.

Bilabonnement - er det dyrt?

Den månedlige kostnaden for et bilabonnement kan nok virke høy for mange, ved første øyekast. Det man må gjøre, er å regne litt på hva det ville kostet deg i måneden å kjøpe en tilsvarende, ny bil.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har beregnet de faktiske årlige kostnadene ved å eie bil. Disse inkluderer alt fra verditap på bilen til forsikringskostnader. Beregningene deres tyder på at det er relativt små forskjeller mellom eie, leasing og bilabonnement når man regner om de totale kostnadene til månedskostnader.

Dette fordi de store utgiftspostene består, uansett hvordan man velger å få tilgang på bil: verditap, rentekostnader og forsikring.

Priseksempel

Skal du kjøpe en ny ladbar hybrid til 400.000 kroner, vil den ifølge OFVs beregninger totalt koste deg 81.000 kroner i året med en kjørelengde på 15.000 kilometer og avskrivningstid på åtte år. Det tilsvarer en månedskostnad ekskludert drivstoff og bompenger på 6800 kroner.

Skal du lease samme bil, og regner med startleie, forsikring, samt eventuelle service- og dekk-kostnader som ikke er inkludert i leasingavtalen, havner fort månedskostnaden på noe lignende. Faktisk er det mange som søker på nett etter en avtale for å lease bil uten innskudd, og de er ofte egentlig på utkikk etter et bilabonnement.

Et siste alternativ er altså å abonnere. For ikke så langt unna de 6800 kronene kan du abonnere på en tilsvarende bil, og samtidig få en enklere og mer fleksibel løsning på ditt bilbehov. Forbrukerrådet uttalte i 2020 at en del bilabonnement fremstår gunstige, spesielt sammenlignet med privatleasing i tre til fire år.

Bilabonnement - hvem passer det ikke for?

Det vil alltid være mulig å finne biler det er billigere å kjøpe enn å abonnere på. Spesielt på bruktbiler vil det kunne være en del å spare, siden verditapet er mindre for disse enn for nye biler. Hvis du vet du vil ha den samme bilen i mange år kan det være gunstig å kjøpe.

I kostnadsberegningen har OFV tatt hensyn til avskrivning, rentekostnader, forsikringskostnader, vedlikehold, olje, dekk, service- og reparasjonskostnader. Bompenger og drivstoff-kostnader er utelatt for mer direkte sammenligning med bilabonnement.

Del artikkel

Aktuelt

  • Kampanje

    "Dette passer perfekt for oss"

    Samboerparet i Gamlebyen i Oslo bestemmer seg for å teste abonnement på bil. Etter kort tid er de svært positivt overrasket.

    Les mer
  • Kampanje

    Alltid ren bil med Autosale

    Book bilabonnement fra Autosale og få én gratis vask innvendig og utvendig hver måned. Så vil du alltid ha en skinnende ren bil!

    Les mer
  • Kampanje

    Gratis hjemlevering med Hellestø!

    Nå får du gratis hjemlevering på bilabonnement fra Hellestø Bilutleie ved 6 måneder binding. Mer stressfritt blir det ikke!

    Les mer
  • Kampanje

    Lease bil uten innskudd

    Hvorfor skal man betale et innskudd når man leaser en bil? Vi har ikke noe godt svar, så med vår tjeneste kommer det ingen innskudd med bilen.

    Les mer
  • Kampanje

    Få laderabatt på elbilen din med Elton!

    Få 30% rabatt på lading de første 3 månedene med elbil-appen Elton, når du abonnerer på enkelte elbiler gjennom Honk.

    Les mer